Участието на гражданския сектор при прилагане на европейските образователни политики в България дискутираха на кръгла маса, организирана от катедра „Управление на здравните грижи“ при Факултета по обществено здраве и сдружение „Младежка организация за сътрудничество и трансфер“. Целта на събитието бе да представи част от концепцията за учене през целия живот.
„Нашата катедра е с най-голям опит в обучението на възрастни. За да бъдем конкурентно способни в своята област и на пазара на труда, е необходимо непрекъснато да се обучаваме и усъвършенстваме. Знанията остаряват изключително бързо в резултат на дигитализацията, информационните и комуникационни технологии, така че трябва да имаме нагласа за самообучение и самовъзпитание“, подчерта в презентацията си заместник-деканът на ФОЗ и ръководител на Секция „Медицинска педагогика и психология“ проф. Биянка Торньова, дп. Тя акцентира върху четирите стълба на познанието, шестте ключови послания на европейския меморандум и осемте ключови компетентности в началния етап на обучение – общуване на майчин език, владеене на чужд език, цифрови умения, грамотност, умения за учене, социална и гражданска отговорност, инициативност и предприемачество, осъзнатост и творчество.
Събитието се проведе в рамките на проект „Граждански мониторинг на законодателство и политики при прилагане на европейски законодателни политики“. При изпълнението на проекта е направен анализ на стратегическата рамка за политиките за обучение на възрастни в България, националните програми и планове за изпълнение, както изследване за възможностите за включване на неправителствени организации в процеса.
Препоръките в резултат на анализа бяха обобщени от Ради Куртев от сдружение „М.О.С.Т“. Необходимо е въвеждане на интегриран подход за участие на НПО и изграждане на единна рамка, повишаване на участието на неправителствения сектор в политиките за обучение на възрастни и в дейността на Съвета за развитие на гражданското общество, актуализиране на Стратегията за развитие на гражданските организации у нас и оптимизиране финансирането на дейности в областта на образованието.